20-80learning maakt leren
véél leuker!
Met 20-80learning ga jij je reguliere havo-opleiding in vier dagen en dus in 80% van de tijd te doen. Op de vijfde dag, de overige 20%, ga je aan de slag met leren door te doen. 20-80learning is een programma waarin we jouw nieuwsgierigheid prikkelen door je de wereld buiten school te laten ervaren. Je gaat meedraaien in de echte wereld en krijgt ruimte om zelfstandig keuzes te maken.
20-80learning is gericht op personalisering, ondernemend gedrag en persoonlijkheidsontwikkeling. Je wordt uitgedaagd om (nog) beter te presteren en om tot een passende keuze te komen in het hbo. Na anderhalf jaar ontvang je bovenop je havodiploma, het 20-80learningdiploma met plusdocument mede ondertekend door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Waarom 20-80 learning?
Waarom kiezen wij voor 20-80learning als doorvertaling van You We World? Omdat je zo leert door te doen én omdat je op een heel andere manier op school bezig kunt zijn. Je gaat meer zelf doen en zelf verantwoordelijkheid dragen voor wat je doet. Je gaat een kijkje nemen in en aan de slag met de praktijk rondom het door jou gekozen profiel en vakkenpakket. En je ontwikkelt je daarnaast ook tot iemand die zichzelf weet te presenteren, die uitdagingen aangaat en goed kan samenwerken.
Wat ga je doen?
De 20-80dagen zijn echte doe-dagen. Je krijgt op deze dagen gastlessen van gastsprekers, je gaat op excursies, bezoekt bedrijven en organisaties en gaat zelfs een periode studeren op het hbo. Daarnaast leer je presenteren, solliciteren, versterk je je talen en je leert je bewegen in de wereld buiten school. Wat je gaat doen sluit aan bij het profiel dat je gekozen hebt en je loopt stage. Leren moet je doen! Bij 20-80learning is geen dag hetzelfde. Je leert er kansen zien en kansen pakken!
doelen
20-80-learning
Versterken van de motivatie van leerlingen.
Op de 20-dag passen we de theorie uit de vakles in de praktijk toe, leren door doen dus. Ook geven we, door de koppeling met het bedrijfsleven en studie, betekenis aan de theorie waardoor leerlingen de relevantie en het nut van het geleerde zien.
Leerlingen beter voorbereiden op (de keuze van) het vervolgonderwijs en de maatschappij.
We bereiden onze havo-leerlingen goed voor op het vervolgonderwijs en zorgen ervoor dat zij een gedegen keuze kunnen maken voor hun vervolgstudie. Onder andere door de stagedagen, de excursies, gastsprekers en het proefstuderen is er veel aandacht voor LOB. Reflectie op deze onderdelen wordt door de leerlingen verwerkt in hun digitale portfolio.
Ontwikkelen van vaardigheden (21th century skills en HBO-vaardigheden)
In de veranderende maatschappij is het voor de leerlingen belangrijk dat ze vaardigheden ontwikkelen waarmee ze voorbereid zijn op de onzekerheden die de toekomst, bijvoorbeeld door de digitalisering van de maatschappij, nu biedt.
Diploma
Voor het volgen van het 20-80learning programma krijgen de leerlingen een mede door Economische Zaken en Klimaat officieel erkend 20-80learning-diploma en plusdocument. Daarnaast kunnen leerlingen die IBC volgen hun boekhouddiploma halen en behalen leerlingen die IHC volgen hun EHBO-diploma.
profielen
Op De Blesewic worden alle profielen vanaf 2024 in het 20-80learning programma vorm gegeven.
IAC: INTERNATIONAL ART COLLEGE
In IAC staan kunst en vormgeving in de breedste zin van het woord centraal. Na een oriëntatie in de kunst heb je geleerd dat kunst heel veelzijdig is; van een 2D kunstwerk tot film en van taal in een reclamecampagne tot het organiseren van een evenement. Hierna ga je zelf onderzoek doen en creatief aan de slag. Voor welk product of bedrijf ontwerp jij een wervende reclamecampagne? En welke taak neem jij bij het organiseren van een evenement? Is deze sector voor jou een aantrekkelijk carrièreperspectief?
IBC: INTERNATIONAL BUSINESS COLLEGE
Bij het IBC ligt de focus op Business: centraal staat het starten van je eigen bedrijf, dus alles draait om ondernemerschap. Je leert ondernemersvaardigheden en kennis toepassen bij het runnen van je eigen bedrijf. Van productkeuze tot aandeelhoudersvergadering en je gaat zelfs je boekhouddiploma halen. Door in de praktijk te doen, zien en ervaren krijg je een goed beeld of een carrière in de economische richting voor jou de vervolgstap is.
IHC: INTERNATIONAL HEALTH COLLEGE
Binnen IHC ga je op een praktische manier aan de slag met gezondheid. Vanuit een biologisch- en een sportperspectief ga je onderzoek doen. In vier praktische opdrachten worden voeding en sport gekoppeld, ga je een (sport)evenement organiseren en ga je je EHBO diploma halen. We staan ook stil bij de mentale gezondheid van leerlingen. Ook leer je kritisch kijken naar biohacking en de informatie die healthfluencers delen en kun je deze informatie d.m.v. wetenschappelijk onderzoek bewijzen?
ISC: INTERNATIONAL SCIENCE COLLEGE
De rode draad in het ISC is onderzoekend leren. Je leert kennis en vaardigheden uit de theorie in de praktijk te onderzoeken, toe te passen en je leert te ontwerpen. Wat zet jij in om tot de oplossing van een vraagstuk te komen? Hoe ontwerp je de nieuwste attractie in een pretpark? En welke forensische technieken kun je toepassen om tot de oplossing van een misdrijf te komen? Het ISC biedt jou een breed blikveld op de wereld van natuur, technologie en wetenschap waarmee je kunt bepalen welke richting je in het hbo op wilt.
IPPC: COMBI VAN INTERNATIONAAL, PRESENTEREN, PSYCHOLOGIE EN COMMUNICATIE
Alle leerlingen volgen het programma IPPC. Dit onderdeel bestaat uit drie projecten waarin je kennis en vaardigheden over communicatie en psychologie in de praktijk gaat toepassen. Sollicitatietraining, leiderschapsstijlen en bedrijfsvoering zijn onderdeel van het project ‘Op stage’. In het project ‘In debat’ richt je je eigen politieke partij op en leer je hoe je jouw standpunten kunt onderbouwen en in debat de ander kunt overtuigen. En in het project ‘Op avontuur met cultuur!’ ga je onderzoek doen naar de cultuur van een zelfgekozen land. Hoe beïnvloedt een cultuur de manier waarop mensen leven, wonen en werken? Wat is voor jou belangrijk om te weten als je later de wereld nog meer wilt ontdekken?
Portfolio
Vaardigheden ontwikkelen en versterken is een belangrijk deel van 20-80learning. De ontwikkeling op dat gebied wordt door de leerlingen en docenten bijgehouden in een digitaal portfolio. Reflectie op het werk en op de eigen ontwikkeling is een belangrijk onderdeel binnen het portfolio en draagt bij aan het keuzeproces in het kader van de loopbaanontwikkeling. Naast het certificaat krijgen alle leerlingen bij het havodiploma een plusdocument waarop alle extra curriculaire ervaring is verwerkt.
Het 20-80 team
IAC: Mevrouw Gorissen
IBC: De heer Milosevic
IHC: De heer Luijken & mevrouw Verschoor
ISC: De heer Verhoeven & de heer Tsai
IPPC: Mevrouw Boelhouwer & mevrouw Fontein
Extra: De heer Van de Bos & de heer Van der Vlist
Documenten
Profielkeuze formulier
MELANCHTON DE BLESEWIC
Christelijke school voor mavo-havo
Hoekeindseweg 7a, 2665 KA Bleiswijk
010 – 529 01 31 // blesewic@melanchthon.nl